راهنمای خرید کیسه خواب

انتخاب یک کیسه خواب احتمالاً یکی از پیچیده‌ترین تصمیم‌های خرید وسایل کوهنوردی و طبیعتگردی می باشد

هم برای افراد مبتدی و هم برای کهنه‌ سالان باتجربه. نکته های زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد “وزن، بسته بندی، گرما، راحتی

و همچنین کیسه خواب های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

برای مطالبی که باید بدانید تا کیسه خواب مناسب خود را تهیه کنید، ادامه دهید.

انتخاب کیسه خواب بر اساس فعالیت

اولین چیزی که باید تصمیم بگیرید این است که برای چه فعالیتی به کیسه خواب نیاز دارید. آیا در خارج از شهر کمپینگ می کنید یا برای مدت طولانی قرار سات با کوله پشتی پیمایش کنید؟ کوهنوردی میکنی یا کوله بری؟ “وزن، شکل و ویژگی های کیسه خواب اغلب برای مصارف و شرایط خاص مناسب است، بنابراین مهم است که یکی را بر اساس آنچه که بیشتر از آن استفاده می کنید، انتخاب کنید.

کیسه خواب کمپینگ و کیسه خواب کوهنوردی

درکل هر کیسه خواب برای شرایط و محیط های متفاوتی طراحی و تولید می شوند، کیسه خواب های کوهنوردی معمولا جز سبکترین و کم حجم ترین کیسه خواب های موجود هست در حالی که کیسه خواب های کمپینگ سایزی نسبتا بزرگتر دارند. اگر کیسه خوابی را میخواهید که برای هر دو شرایط بتوانید از آن استفاده کنید پیشنهاد میکنیم کیسه خواب های کوهنوردی را انتخاب کنید.

انواع کیسه خواب

کیسه خواب هایی با شکل مستطیل مناسب برای برنامه های کمپینک می باشد که فرد به راحتی بتواند در آن غلت بزند. و احساس آرامش بیشتری داشته باشد. و بعضی از نمونه های آنها می توانند کاملاً باز شوند و مانند پتو استفاده شوند.

کیسه خواب های نیم مستطیل شکل
که کیسه خواب های مومیایی به اصلاح هم گفته می شود، همه آنها سازگاری بین گرما و جاداری را به فرد ارائه می دهند

کیسه  خواب های دونفره
این نوع از کیسه خواب ها مناسب زوج هایی است که قصد دارند در کنار هم بخوابند. گزینه دیگر انتخاب کیسه خواب های مستطیل شکل است که میتوانند به یکدیگر بسته شوند و یک کیسه خواب 2 نفره را تشکیل دهند. (نکته : باید هم برند و هم مدل باشند).

درجه بندی دمای کیسه خواب

درجه بندی دمای کیسه خواب نشان دهنده کمترین دمایی است که در آن می توان از کیسه خواب استفاده کرد. اول از همه، درجه بندی دما با این فرض ایجاد می شود که از یک زیرانداز مخصوص کیسه خواب استفاده می کنید، بنابراین فراموش نکنید! هنگامی که در یک کیسه خواب دراز می کشید، مواد پرکننده زیر خود را فشرده می کنید، که باعث می شود قابلیت های عایق آن بی فایده باشد. یک پد زیرانداز کیسه خواب دو اینچی عایق بین شما و زمین سرد قرار میگیرد و کارایی کیسه ای را که در آن هستید افزایش می دهد.

برای محاسبه دمای کیسه خواب معیارهای متفاوتی وجود دارد. یکی از این معیارها EN 13537 می باشد. این معیار در محیط های شبیه سازی شده کوهستان توسط مانکن مراحل تست را انجام میدهند و دماهای روی کیسه خواب را تعریف می کند. براساس این معیارها، چهار دما روی کیسه خواب ها ذکر می شود که هر یک مفهوم خاصی دارد.

Upper Limit حد بالا : دمایی که در آن یک فرد بزرگسال (مرد) می تواند بدون به راحتی بخوابد. دست ها بیرون از کیسه خواب و زیپ کیسه خواب باید باز باشد.(این دما ممکن است روی برخی کیسه خواب ها ذکر نشود)

comfort دمای راحتی : دمایی که در آن یک یک فرد بزرگسال (زن) می تواند به راحتی در آن بخوابد.

Lower Limit یا comfort Limit حد پایین یا حد دمای راحتی: دمایی که در آن یک فرد بزرگسال (مرد) می تواند به مدت ۸ ساعت بخوابد

Extreme دمای نهایی : نهایت دمایی که در آن یک فرد بزرگسال (زن) می تواند به مدت ۶ ساعت در کیسه بماند، بدون اینکه دمای عمومی بدنش افت کند.

بر طبق این استاندارد منظور از مرد ؛ مردی ۲۵ ساله با قد ۱۷۳ سانت و وزن ۷۳ کیلو می باشد و منظور از زن زنی ۲۵ ساله با قد ۱۶۰ سانت و وزن ۶۰ کیلو می باشد.

یک کیسه خواب 20 درجه شما را در اکثر اوقات سال بدون ایجاد ناراحتی گرم نگه میدارد. و اگر در جایی دما بالا بود، با باز کردن زیپ کیسه خواب و شاید بیرون آوردن پاها به اندازه کافی به شما احساس راحتی بدهد.

و برای شرایط سردتر، پوشیدن لباس های اضافی و استفاده از آستر کیسه خواب می تواند 10 تا 15 درجه گرمای اضافی برای شما به ارمغان بیاورد. و همیشه توجه کنید خرید کیسه خواب اصل با درجه دمای واقعی خیلی باصرفه تر است از خرید کیسه خواب فیک با درجه دمای غیر واقعی است.

نوع پر کردن کیسه خواب – پَر در مقابل الیاف مصنوعی

عایق پَر در کیسه خواب، در کل، بهترین انتخاب است. نسبت گرما به وزن بهتر از هر پُرکننده مصنوعی است، بسیار قابل تراکم است و حتی پس از استفاده های مکرر، پس از باز شدن به فرم خودش در می آید، اگر سبک ترین و بادوام ترین کیسه خواب ممکن را می خواهید، یک کیسه خواب با جنس پَر را انتخاب کنید.

الیاف مصنوعی توانایی در گرم نگه داشتن شما حتی پس از خیس شدن با آب را دارد، عایق مصنوعی نیز بسیار سریعتر از پَر خشک می شود و هزینه بسیار کمتری دارد. این به طور سنتی کیسه خواب های مصنوعی را به بهترین انتخاب برای سفرهایی تبدیل کرده است که احتمال بسیار زیادی برای مرطوب شدن دارند.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه